fredag 19 mars 2010

Tortyr och slagna hjältar

Ludvig och Viktor har en inbyggd väckarklocka. Den är inte tidsinställd så till vida att den går igång på ett visst klockslag, utan mer på den tid, oavsett vilken tid det är, när jag går och lägger mig. Eller rättare sagt, sådär fem - tio minuter efter att jag har gått och lagt mig. Det slår nästan aldrig fel. I stort sett varje kväll, precis när jag kommit in i sovrummet, lagt mig i sängen, dragit täcket över mig, burrat ner huvudet i kudden och precis börjar känna mig lite dåsig och är på väg att somna - DÅ. Precis då är det någon av killarna, ofta båda, som vaknar och vill ha min uppmärksamhet. Det är nästintill tortyr att behöva skaka igång hjärnan och gå upp då. Och just i det läget väljer jag oftast att inte ta kampen, utan plockar med dem till min säng så att de, och därmed jag, får somna om direkt. Det känns som en jättebra idé där och då. Inte lika bra när jag vaknar på morgonen med grus i ögonen och ont i hela kroppen efter ännu en natt med usel sömn...


Den senaste veckan har de börjat ställa klockan på morgnarna också. Jodå. Och då är det däremot tidsstyrt så det förslår, det har handlat om ett par minuters diff hela veckan. Halv sex tycker de små liven att det är en lämplig tid att vakna. Det tycker inte deras mor...




Men så är de också slagna hjältar redan vid åttatiden på morgonen...

3 kommentarer: