tisdag 23 mars 2010

Barnens nya favoritbröd

...har jag hittat på vår havregrynspåse (receptet alltså, inte brödet). Har kikat på det där receptet flera gånger och tyckt det verkat bra, och så för några veckor sedan provade jag. Busenkelt och jättegott! Barnen, och vi vuxna också för den delen, älskar det. Så himla kul när något nytt går hem! Här är receptet (det är Icas havregryn vi snackar om):

Frukostbröd med fiberberikade havregryn
  • 5 dl havregryn

  • 6 dl mjölk

  • 1/2 dl flytande margarin eller olja

  • 2 msk brun farin

  • 2 tsk salt

  • 7 dl vetemjöl (jag brukar byta ut mot dinkelmjöl, funkar jättebra)
Lägg havregrynen i en bunke. Värm mjölk och matfett till ca 40ºC och häll sedan blandningen över grynen. Rör om och låt stå och svälla ca 15 min. Smula ner jäst, tillsätt farin och salt. Rör tills jästen löst sig. Tillsätt mjölet. Sedan står det att man, som med allt bröd, ska bearbeta degen länge. Jag slarvar alltid med det. Så kör runt så länge du orkar.. Låt den rätt lösa degen jäsa övertäckt i ca 30 minuter (det är där jag är just i detta nu), klappa sedan ut den med mjölad hand i smord långpanna. Skåra jämnstora rutor och nagga dessa med gaffel. Låt jäsa en halvtimme till. Pensla med mjölk (vatten går bra, done that) och strö över havregryn. Grädda till sist i 225º, ca 15 minuter.

Klart! Bryt rutorna och ät till något gott. Smaklig spis!

1 kommentar: