söndag 26 januari 2014

Matorgie, stjärnor och stora muskler

Lillebror har bestämt sig för att storsatsa igen, vilket innebär att han nu dietar på allvar och därmed börjar komma in i sin i det närmaste besatthet kring mat och olika recept. En gång i veckan är det fri matdag, så denna dag ska förstås njutas till max. Inte mig emot, då jag ju också älskar att leta upp, bolla och testa (samt äta!) olika idéer inom både matlagning och bakning.

Häromkvällen ringde Patrik och hade massa uppslag inför lördagens middag. Länge och väl diskuterade han diverse förslag och smaksättningar. Jag hade redan sedan innan bestämt mig för att en gång för alla prova att laga pulled pork (sen som alltid), och det tyckte han var helt okej. Vi bestämde att jag skulle stå för maten och att Patrik skulle göra och ta med det han kallade "en helt magisk glass". Mer om den sedan.

Eftersom jag både var nyfiken och lite osäker på om maten skulle räcka (eh..vi skulle kunna äta detta i flera veckor nu..) så bestämde jag mig för att även göra en pulled beef. Således var det två grytor som igår på förmiddagen förbereddes och åkte in i ugnen. Under hela dagen stod de sedan och spred en fantastisk doft (tyckte somliga - jag - medan andra - Amanda - tyckte den var vidrig) i hela huset. Som tillbehör gjorde jag en tomatsalsa med rödlök, chili och koriander och en guacamole samt bakade min senaste brödfavorit. Det där fantastiska, ni vet. Utöver det hade vi tomat, majs, sallat, och creme fraiche i småskålar.

Jag, Patrik, Rasmus och hans kompisar som var här tyckte det var jättegott. En riktig höjdarmiddag som jag skulle kunna tänka mig att göra många gånger framöver. Mamma tyckte det var lite väl starkt och barnen ratade det direkt utan att knappt smaka. De fick köttbullemackor istället, som mamma/faster snabbt fick rodda ihop. Men som sagt, med lite korrigeringar, en ny favorit.

Sen kommer vi till glassen. Glassen. Den VAR magisk. Något av det absolut godaste jag någonsin ätit! Med smak av äpple, kanel och smulpajscrunch. Jamen förlåt, så nedra gott. Denna ska jag definitivt prova att göra!

En fantastisk kväll på matfronten alltså och jättemysig även i övrigt. Stoj och lek, soffmys framför "Stjärnorna på slottet" (jädrar vad snygg hon är Maria Lundqvist! Och vilka klänningar de hade, både hon och Malena!) och många skratt. Kvällens bästa var då hela gänget av Rasmus kompisar kom upp och stod och viskade lite i klunga. Plötsligt lösgjorde sig en av dem, gick fram till Patrik och frågade försynt om han inte skulle kunna tänka sig att spänna armen en gång, så att han och de andra fick se. Så jäkla roligt, jag trodde jag skulle skratta ihjäl mig. Det enda jag inte fattar är varför han inte frågade mig... 

Tack mams, lillebror och ungar för en mysig lördag!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar