fredag 7 maj 2010

Nytt bröd

Igår när jag var och handlade på Ica hittade jag ett nytt brödrecept som jag blev sugen på att pröva. Feta- och olivfyllt bröd, hur gott låter inte det? Gick hem och bakade och blev riktigt nöjd! Gott och snyggt, skulle passa finfint på ett buffébord! Och inte var det särskilt meckigt att göra heller, även om man får räkna med rätt lång jästid.

Här är receptet:
  • 12 g (1/4 paket) jäst

  • 3 dl kallt vatten

  • 1 tsk salt

  • 2 dl grahamsmjöl (ICA Gott liv står det, jag tog vanligt)

  • ca 5 dl vetemjöl special (skippade special och körde vanligt även här)
Fyllning:
  • 150 g urkärnade svarta oliver, skurna i halvor (hackade)

  • 200 g fetaost

  • 1/2-1 kruka basilika
Smula jästen i bunke och häll över vattnet. Rör tills jästen löst sig. Tillsätt salt, grahamsmjöl och nästan allt vetemjöl och arbeta ihop degen. Låt jäsa övertäckt i kylskåp i ca 2 timmar

Häll ut degen och knåda med resten av mjölet. Kavla ut till en fyrkant (ca 30x45 cm). Smula ut ost och lägg på oliver och basilika. Rulla sedan ihop degen och lägg den som en krans med skarven nedåt på bakplåtspappersklädd (vilket ord!) plåt. Skär några snitt i kransen med vass kniv och låt jäsa i ca 40 minuter. Grädda i 225 º i ca 25 minuter.

Jag fyrdubblade direkt och körde på ett helt paket jäst. Hälften av degen bakade jag sedan ut till vanliga limpor, då alla i familjen inte är lika förtjusta i oliver och fetaost som jag och pappan. De bröden blev också jättegoda! När det gäller fyllningen så tycker jag nog inte att man behöver fullt så mycket feta. Jag snålade kanske lite väl mycket. men tyckte att det var helt okej ändå. Kan tänka mig att 100 gr/bröd räcker gott. Får prova mig fram. Annars följde jag receptet.

Hoppas bakandet går bra. Lycka till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar