lördag 4 april 2015

Trädgårdsfix


Mina fikon har kommit igång rejält efter vintervilan, så himla roligt! Jag var rädd att de skulle ha vissnat ihop totalt där inne i mörka och kalla matkällaren, så döm om min förvåning då det istället visade sig vara fullt med blad och flera finfina fikon på gång när jag plockade ut träden.



Idag fick de komma ut en stund i friska luften för första gången i år, innan jag sedan tog in dem i värmen igen över natten. Även olivträden hängde på. Det ena har klarat sig hur bra som helst (faktiskt det som mådde så himla dåligt efter förra vintern), men det andra är jag rädd att det har dött. Jag har kapat massor, så får vi se vad som händer. Men jag är skeptisk...


Tog ett varv i trädgården och förundrades över hur mycket som knoppas och är på väg upp. Mest glad blev jag över detta - knoppar på min blodlönn som jag trodde skulle vara körd efter vintern. Lycka!!


Och här är hon på gång, min Princess Irene. Längtar så att få se hur de blir och hoppas verkligen att rådjuren håller sig borta. Idag har jag köpt nytt medel, som trädgårds-Victoria rekommenderat. Nu jäklar ska de få!


Är det inte konstigt.. Ena sekunden sitter man i solen med en god sallad och tittar ut över ägorna..


...och nästa sekund befinner man sig på Zetas. Jag vet knappt hur det gick till, men plötsligt var jag där. Och bra blommor hittade jag, precis de jag letade efter.


Sedan hem och plantera!




Härligt!!

Att det sedan började hagla just precis när jag planterat klart och det plötsligt låg en massa iskulor bland blommorna, ja det är en annan femma. Visserligen passade de in i allt det vita, men nu får våren gärna komma på riktigt.

Ps. Långfredagen blev verkligen lång. Upp tidigt imorse med ystra buskillar och så nu nattvak i väntan på Rasmus. Nu har han just kommit hem, så nu vet jag en mamma som stupar i säng. Det är ju en dag imorgon också. Påskafton!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar