torsdag 9 april 2015

Fröfrallor

Ulrika med bloggen Bakverk och fikastunder hade även testat att baka de nattjästa frallorna med frön i och givetvis var jag ju tvungen att prova jag också. Förberedde därför en deg igår kväll inför dagens frukost. 

Receptet är detsamma som tidigare, förutom att man tillsätter 1 dl vardera av sesam- och linfrön och att mjölmängden minskas till 12 dl. Jag testade även att byta ut 2 dl av vetemjölet mot grahamsmjöl för en ännu lite grövre känsla.

Frallorna blev goda, om än lite mer kompakta - inte alls lika luftiga och härliga som originalet.  Tror att det var mjölbytet som gjorde det. Funderar också på om plastfolie kan vara bättre att täcka bunken med, då jag upplever att degytan blir lite hård av en hel natt under bakduk. Jag får fortsätta experimentera, helt enkelt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar