onsdag 8 april 2015

Lasagne LCHF


Som jag hintade om häromdagen har jag som vanligt en massa inlägg och recept som blivit liggande på vänt. Tiden räcker som bekant inte riktigt till och dessutom gör den nedra prestationsångesten allt som oftast sig påmind och leder till skrivkramp. Planen är att jag ska hinna få ut några stycken nu när jag är ledig, så gör er beredda. Först ut är LCHF-lasagnen som jag testade inför Amandas födelsedagsmiddag för ett tag sedan.

Eftersom flera i vår familj kör LCHF och jag själv tycker det är helt okej att dra ner på kolisar och i alla fall variera kosten lite, bestämde jag mig inför festen att testa en pastafri lasagnevariant. Egentligen kanske det blir lite mer åt moussaka- eller gratänghållet, men spela roll. Himla gott var det i alla fall! Receptet hittade jag på bloggen "Leva med LCHF", men som vanligt har jag bytt ut och höftat lite.

Lasagne med zucchini


Receptet räcker ungefär till en, inte allt för stor, form. Jag dubblade receptet och då räckte det perfekt till en stor och en lite mindre. Tänker också att man ju givetvis kan köra sin vanliga köttfärssås med de ingredienser och kryddor man vill och sedan bara blanda med creme fraiche och vitlöksost, men här är det ungefärliga originalreceptet.

Ingredienser:

  • 500 gram köttfärs
  • 1 pkt krossade tomater
  • 1 rödlök
  • 4 klyftor vitlök
  • 1-2 tsk sambal oelek
  • 2 dl creme fraiche
  • 100 g färskost med vitlökssmak (i receptet står det Creme Bonjour, men jag tänker att det inte spelar någon större roll. I vårt fall tog jag en laktosfri variant, Valios tror jag).
  • en buljongtärning eller lite flytande fond
  • 2 st zucchini
  • 150 g riven ost
  • smör att steka i
  • salt, peppar samt ev andra kryddor

Gör så här:

Stek köttfärs och lök, tillsätt tomater, sambal och buljong/fond. Låt puttra en stund. Mot slutet blandar du i creme fraiche och vitlöksost och låter stå en stund till på spisen. Smaka av med kryddor.

Hyvla zucchinin tunt med osthyvel. Lägg ett lager tunt i botten på smord form och varva sedan zucchini och köttfärs. Överst strör du på den rivna osten. Grädda i 225 grader ca 20-25 minuter. Servera med en god sallad.

Smaklig måltid!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar