söndag 6 april 2014

Stekta pilgrimsmusslor med ångad purjolök samt citron- och chilismör

En av mina absoluta favoritförrätter och just den som jag valde att bjuda mina kära kollegor på i fredags. Egentligen inte alls optimalt när man är så många, då musslorna ju ska stekas och serveras a la minute, men jag hade lovat en av tjejerna att bjuda på denna rätt någon gång och då fick det bli så. 


Recept, 4 portioner (ur ett gammalt nummer av Salt&Peppar):

2 purjolökar
12 pilgrimsmusslor
olivolja
salt
citron

Citron- och chilismör:
50 gram rumsvarmt smör
1/2 röd chilifrukt, urkärnad och hackad
1 vitlöksklyfta
Rivet skal från en halv citron
Hackad persilja (en liten näve till smöret plus lite extra att garnera med)
lite salt

  1. Blanda ihop alla ingredienser till kryddsmöret. Smält det lätt i micro eller kastrull (i originalreceptet står det att man ska smälta det i stekpannan efter det att pilgrimsmusslorna är stekta, men jag tycker det är smidigare att ha gjort det vid sidan av, redan innan).
  2. Dela, skölj och skär purjon i smala remsor (ungefär som tagliatelle). Godast är att använda det vita på purjon, men jag brukar ta med i alla fall lite av det gröna också. Det beror lite på hur späda purjolökarna är.
  3. Koka upp vatten i en gryta med ett värmesäkert durkslag ovanpå. Lägg purjolängderna i durkslaget, täck med ett lock eller en tallrik och ånga dem mjuka (ca 5-6 minuter).
  4. Torka av pilgrimsmusslorna och hetta upp en stekpanna med lite olja i. Stek musslorna hastigt, ca 1 minut (högst!) på varje sida. Skeda gärna över lite av kryddsmöret mot slutet av stektiden. Ta bort från värmen och salta lätt.
  5. Lägg ett litet näste med purjolängder på varje tallrik, lägg på de varma pilgrimsmusslorna och skeda smör över. Dekorera med en citronklyfta och lite extra persilja.
  6. Servera och njut!


Hann ju tyvärr inte ta några bilder alls i fredags, 
men här är en från i somras. Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar