tisdag 2 april 2013

Trädgårdstips - hurra!

Har rensat i bokhyllan idag och hittade där en jättefin trädgårdskalender. Åh vad bra, jag som verkligen längtar efter att få sätta igång med trädgårdsarbetet men tyvärr har lite dålig koll på vad som ska göras när och hur. Nu vet jag.

"April

Vilken tur att våren väcker sådan trädgårdslust. För nu finns det hur mycket sysslor som helst som väntar på att bli gjorda: räfsa gräsmattan, rensa ogräs, städa växthuset, klippa ner fjolårsriset i perennrabatten, ställa i ordning kökslandet, tömma komposten. Samtidigt ska du hinna med att njuta. Tulpaner. Magnoliablom. Ge dig själv en stund av stilla varande för varje måste som prickats av.

Att göra:

  • Sätt extra fart på rabarbern med en mörk hink som ställs upp och ner över knopparna.
  • Ge sniglarna en match. Bekämpa dem med alla medel: gift, plockning/ihjälklippning, ölfällor och kanske ett snigelstaket runt kökslandet.
  • Förbered kökslandet för sådd genom att rensa ogräs, tillföra gödsel och kompost. Kratta ytan jämn och fin och låt gärna jorden ligga till sig ett par dagar innan du sår.
  • Köp sättpotatis och lägg dem ljust till förgroning."

Som sagt, nu vet jag precis :-)


Jag funderar på att börja med att kratta gräsmattan...


Sedan så var det det där med rabarbern...


Något sånt där, kanske?


Nu ut och tampas med sniglarna. De ska få!!



4 kommentarer:

  1. Åh vilka bra tips! Satte igång direkt.
    Kratta gräsmattan – check (hittade ingen så det var snabbt gjort)
    Rensa ogräs i kökslandet – check (hade inget ogräs i kökslandet)
    Rabarbern – Gick ju sådär eftersom hinkarna ligger under snön någonstans. Men så kom jag på att rabarbern har det ju redan mörkt under snön. Fatta vilken fart de växer med där i mörkret.
    Sniglarna – check (hittade inga att dela ölen med så jag dricker upp den själv)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är så fantastiskt klok, det måste helt klart vara ett släktdrag :) Bra teori med rabarbern, shit vilka plantor vi kommer ha i sommar! En fråga dock: hur gick det med växthuset och komposten? Och när dricker vi öl/vin/drinkar/whatever tillsammans??

      Radera
  2. Det går lika bra att göra i maj. Den som väntar på något gott, du vet. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ännu en klok människa som jag är så glad över att ha i mitt liv, dock utan släktskap. Maj blir bra. Tror du snön är borta då? ;)

      Radera