lördag 20 april 2013

Cheesecake Brownies a´la Hannah & Amanda

Inte mindre än tio "tummen upp" fick de idag, dessa himmelska rutor, först av kollegorna och sedan här hemma. Så nu får de nog räknas till favoriterna hädanefter. Ganska mäktiga, ska tilläggas, men det kanske bara är bra så man inte äter ihjäl sig ;-)

Här kommer receptet (från På middag hos Hannah & Amanda)

Kladdkakesmet:
150 g smör
1 dl kakao
3 ägg
3 dl strösocker
2,5 dl mjöl
1 tsk bakpulver

Cheesecakeröran:
200 g färskost
1 äggula
3 msk strösocker
2 tsk vaniljsocker

Gör så här:
Ställ ugnen på 150 grader. Smält smöret, rör ner kakaon och låt svalna.
Rör ihop äggen och sockret. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det i äggsmeten med smöret.

Rör ihop färskost, äggula, socker och vanilj.

Lägg bakplåtspapper i en ugnsform (det var här jag började vela om vilken storlek jag skulle ta. Plåt kändes för stort, och det hade det definitivt varit. Jag gissar att en fyrkantig form typ 30x40 cm är det optimala, ska prova mig fram!) och häll i smeten. Klicka ut cheesecakeröran och dra ut den i fina mönster (jag kan tänka mig att vanlig färskost är lite fastare än den laktosfria. Min röra hamnade inte i klickar utan rann ut som ett helt lager över den andra smeten. Men det gick bra det med).

Grädda kakan längst ner i ugnen i ca 30 minuter (min tog ca 1 timme!). När den svalnat skär du den i rutor.


Den såg lite ut som en lasagne när den var färdig. Chokladlasagne.


En mycket god chokladlasagne. Lycka till!


Ps. Tror för övrigt att alla de recepten i länken är supergoda, det verkade så när man såg avsnittet. Är väldigt sugen på att prova biffsalladen. Och kanske en mojito? ;-)




4 kommentarer:

  1. Men Gud! Det verkar ju skitgott! Måste testa. Men när? Får bjuda till på fika annars slukar jag ju allt själv. Jag och min dåliga självdisciplin.

    SvaraRadera
  2. Haha, ja det är det värsta. Så kul att baka, men jag ska ju egentligen inte äta sånt här alls.

    Dessa var verkligen goda. Och enkla! Du får komma och hänga på våra fredagsfikor :)

    SvaraRadera