söndag 14 april 2013

Schyssta lökar men ont om lime

Bra tajming att vara på mässan sista dagen, måste jag säga. Idag sålde de knölar, lökar, fröer och plantor till extra bra priser på sina håll. På ett ställe hade de tio lökar för 200 kr (tidigare pris 2 för 150), så där shoppade vi loss. Plockade ihop lite gott och blandat bestående av brudslöja, astilbe, flera sorters pioner samt något slags prydnadsgräs som såg lite läckert ut på bild. Kan mycket väl visa sig bli en flopp men, som sagt, för 20 spänn löken kändes det som en helt okej chansning. Dessutom blev det lite stockrosor. Underbart!

På limefronten var det värre. Såg ett träd där de små karten såg ut precis som lime, men som jag ändå  starkt misstänker var någon slags miniapelsinvariant. Alla träden stod som "citrusträd" kort och gott, så det var svårt att få någon bra överblick.

Dessutom har jag börjat inse att tre, eller i bästa fall fem, för tio i butik är svårslaget. I alla fall om man jämför med svärmor Evas citronträd, där det nu kommit tre färdiga citroner på lika många år. Visserligen har de enligt utsago varit väldigt goda, men nej. Vi är på tok för törstiga för att skörda i den takten. Så, lime får vi nog hämta från affären är jag rädd.  

Passande nog tog jag idag också en tur på ägorna och kollade upp vårstatusen. Äntligen börjar vi få kala gräsfläckar och rabatten på solsidan är nu helt fri från snö. Döm om min lycka när jag märkte att det även börjar komma upp små knoppar både lite här och var!

Så - nu får våren gärna anlända på allvar. Det kliar i trädgårdsfingrarna och jag är så redo som jag bara kan bli. Komsi komsi!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar