måndag 30 juni 2014

Ljummen brietårta med tomat, paprika och basilika

Jag har börjat experimentera lite med ljumna brietårtor. Älskar ju brie i alla dess former och temperaturer, men faktum är att smaken kommer fram på ett himla gott sätt när osten värms lite. Till glöggfesten i julas gjorde jag en variant med blandade torkade frukter, frön och lite honung, vilket blev jättegott. Nu till fredagens fest var jag ute efter lite mer medelhavsinspirerad touch och bestämde mig för att toppa tårtan med soltorkade tomater, inlagd paprika och coctailtomater. Jag delade allt i bitar, lade på osten och sedan in i ugnen i ca 10 minuter. Efteråt lade jag på basilikablad (här en häftig, rödbladig sort) och ringlade över balsamico. Supergott! Till nästa gång kan jag tänka mig att göra toppingen mer som en salsa med finhackad basilika, olivolja och lite rödlök i. Ska prova mig fram. Gör det gärna ni också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar