onsdag 1 juli 2015

Kalkon med olivgucka


Ännu en perfekt bufférätt, som vi hade på Rasmus födelsedagsfest. Guckreceptet, som jag hittade inne hos Remsan (är fortfarande, trots att hon ju lagt av att blogga, helt kär i alla hennes härliga recept samt fina fat och skålar!), påminner om den förenklade tapenaden som jag ju ofta gör till olika middagar och fester. Den är urgod till crostinis eller som tillbehör till mjukt bröd. Detta sätt att servera den på var dock helt nytt. Sältan och den rätt starka vitlökssmaken passar perfekt till den milda kalkonen, dessutom tycker jag upplägget känns festligt och snyggt. 

Detta behöver du till ca tio bufféportioner:

300 g skivad, rökt kalkon
Cocktailtomater

Till guckan mixar du gröna oliver, vitlök, olivolja, salt, peppar samt lite timjan. Jag använder ju sällan mått utan höftar mig så gott som alltid fram, men enligt Remsans recept ska det vara ca 2 dl oliver (urkärnade), 1/2 dl olja och 2 vitlöksklyftor. Smaka dig fram!

Inför serveringen lägger du upp skivorna på ett fat och fördelar klickar av olivröran över. Fördela ut halva eller klyftade tomater samt timjankvistar. Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar