onsdag 1 juli 2015

Rabarbercheesecake med jordgubbar

I vår familj älskar vi frozen cheesecake, mest Niklas som ju får en egen farsdagstårta till frukost varje år. När jag läste detta recept nu i rabarbertider tänkte jag därför att detta ju är något vi bara måste testa. Cheesecake, rabarber, kardemumma, jordgubbar. Vad kan bli fel, liksom?

Kakorna blev goda och uppskattades av gästerna. Själv tyckte jag nog inte att det var någon riktig fullträff, jag vet inte om jag, konstigt nog, tyckte att den var lite för söt? Det var inte heller fullt så tydlig rabarbersmak som jag hade önskat, men det kan man ju korrigera till nästa gång. Hur som helst en god cheesecake och ett roligt alternativ till den vanliga

Receptet är från fenomenala "Bakverk och fikastunder".

Rabarbercheesecake

Rabarberkompott
  • 200 g ansade rabarber
  • 2 dl vatten
  • 1 dl rörsocker
  • 1 tsk vaniljpulver
  • 0,5 tsk kardemumma
  • 25 g smör 

Blanda allt utom smöret i en kastrull och låt koka upp och småbubbla i ca 15 min tills det blivit en tjockare massa. Rör ner smöret så att det smälter och låt kompotten svalna.
Cheesecake
  • 3 äggulor
  • 2 dl socker
  • 200 g Philadelphia ost
  • Rabarberkompott (enligt recept ovan)
  • 3 dl grädde
  • 3 äggvitor
  • 4 digestivekex 

Vispa upp äggvitor,  grädde samt äggulor och socker i tre olika bunkar. Rör ner Philadelphiaost i äggulebunken (den bör vara störst) till en jämn smet. Rör sedan ner rabarberkompotten. Rör ner den vispade grädden och vänd till sist ner äggvitevispet. Smula två digestive kex i botten på en löstagbar form på 24 cm. Häll i glassmeten och avsluta med att smula två digestivekex över. Frys ner i minst 5 h.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar