lördag 2 maj 2015

Mmmmangopannacotta

Den senaste tiden har jag vid två tillfällen tillagat och bjudit på mangopannacotta. Jag hade sett receptet rätt lång tid innan (ja, på Bakverk och fikastunder, ett av mina nya himmelriken på jorden) och länge varit sugen på att prova. Fördelen med pannacotta och liknande desserter är, förutom att det ju är väldigt gott, att det är helt glutenfritt. Därför såg jag min chans att äntligen få provlaga dessa när det blev min tur att bjuda på fika på jobbet. 

Pannacottorna blev supergoda och mycket uppskattade. Tack vare mangopurén får de en perfekt smak av mango, utan att bli för söta. Första gången hade jag färska bär uppepå och andra gången passionsfrukt och hallon. Riktigt gott med båda alternativen!

Mangopannacotta (ca 10 st)


Ingredienser:

4 dl grädde
1 dl mjölk
2 barnmatsburkar mangopuré (i originalreceptet, som jag för övrigt dubblerat, stod det att det skulle vara den lilla burken på 125 gr. I min affär fanns dock bara den större på 190 gr, och då jag tyckte det blev så bra har jag fortsatt att köpa den storleken)
2 msk socker
2 krm vaniljsocker
2,5 gelatinblad

Gör så här:

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i minst fem minuter. Koka under tiden upp grädde, mjölk, mangopuré, socker och vanilj. Rör noga, för det var nära att brännas vid för mig.. Ta av kastrullen från plattan och rör ner de urkramade gelatinbladen. Häll upp i portionsformar och låt stå kallt i minst fyra timmar. Garnera och njut!


Det var inte igår man köpte sådana här :)







Lycka till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar