söndag 2 februari 2014

Mysdag blev skitdag

Ja, varför blir det ofta så?

Den mysiga familjesöndagen jag hade planerat blev en dag full med bus, bråk, tjafs, utbrott, depp, trötthet och ångest. Ingenting på min lista blev gjort och trots trevliga fikabesök blev humöret bara allt sämre ju längre dagen gick. Till slut var jag tvungen att ge mig ut på en powerwalk bara för att få andas och tänka en stund, och sedan kändes det faktiskt lite bättre.

Hemma igen bakade jag bröd (terapi!) och satte igång med att laga inte mindre än två olika soppor. Ursprungsplanen var jordärtskockssoppa, men då jag misstänkte att barnen inte skulle bli helt till sig gjorde jag en tomatsoppa också. Har aldrig hittat något bra recept på sådan och hade tänkt mig en enkel variant, men så bläddrade jag i boken där jag hade det första receptet (Husmorsornas köksalmanacka - en riktig bibel!) och hittade just en tomatsoppa som lät helt fantastisk. Soppan gjordes från scratch med ugnsbakade tomater, vitlök, basilika och röd pesto och den blev precis så god som den verkade. Lite väl salt tyvärr, så det får korrigeras till nästa gång, men annars super. 

Efter maten gick vi ut en stund och lekte i snön innan det blev bad, insmörjning, pyjamas, varm choklad och nattning. 





Här är den! Har faktiskt aldrig ätit en så smakrik tomatsoppa.
Peston var verkligen pricken över i´t!


Och så jordärtskockssoppan.
Här med lök-, bacon- och (om man vill och tål) äppelströssel.
Såå gott!


Vår nye kompis - "Snögubbe".



Mysdag blev skitdag blev bra kväll. Trots allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar