tisdag 26 mars 2013

Tisdagssoppa och löjligt enkla baguetter

Tisdag = soppdag i vår familj. Jag tycker soppa är superbra mat på många sätt och vill gärna försöka få in det en dag i veckan. Just nu passar tisdagarna bäst eftersom det är den enda dagen som ingen av barnen har några aktiviteter och ingen har haft sopplunch i skolan/på dagis. Idag var vi till på köpet hemma allihopa, så det blev en riktig familjemiddag.

Till dagens potatis- och purjolökssoppa (som för övrigt blev jättegod och fick mvg av samtliga familjemedlemmar) testade jag ett helt nytt baguetterecept. Hittade det när jag bläddrade i en veckotidning hemma hos mamma för ett tag sedan så tyvärr kan jag inte ange källan, men himla bra var det! Fiffigast av allt var att det var ett kalljäst bröd, vilket innebär att jag rörde ihop degen/smeten igår kväll och nu idag bara bakade ut och gräddade bröden på ett litet kick när jag kom hem. Det var så enkelt att det nästan kändes för bra för att vara sant. Inget knåda i trehundra år, ingen jästid som märktes och knappt något jobb alls med att få till själva baguetterna. Det var bara att vrida till dem och sedan låta dem vila på plåten medan ugnen blev varm. Win, win, win :-)

Bäst av allt var givetvis att de var riktigt goda också - helt klart en ny favorit till både soppmiddagar och mysiga helgfrukostar framöver! 

Kalljästa baguetter (3 st)


Smula 25 g jäst och lös upp den i 2 1/2 dl kallt vatten i en bunke. Rör i 1 tsk salt, 1 msk vetekli och 5 1/2 dl vetemjöl special så att allt blandas ordentligt. Täck bunken noga med plastfilm och låt jäsa i kylen i 8-10 timmar (funkar finfint i upp till ett dygn).

Stjälp upp degen (smeten - den är ganska lös) på mjölat bakbord och dela den med degskrapa eller liknande i tre delar. Vrid försiktigt till baguetter och lägg på plåt med bakpapper. Låt vila medan ugnen värms till 275 grader. 

Sätt in plåten och spraya i ugnen med blomspruta (eller häll lite vatten på botten). Grädda i 13-14 minuter. Låt svalna under bakduk.

Visst låter det väl alldeles fenomenalt finurligt och bekvämt? Lycka till!








5 kommentarer:

  1. nu ska detta testas! Så jag hoppas de kan jäsa i sisådär 18 timmar :)

    SvaraRadera
  2. nej :(
    De jäste inte. Vad kan jag ha gjort för fel, har du några tips?
    Baka har jag ju gjort hundra gånger, men inte sådan här kalljästning...

    SvaraRadera
  3. det var tur för mig att det går att köpa färdigt bröd att servera istället (kändes inte lika pyssligt dock...)

    SvaraRadera
  4. Men gud vad konstigt, har ingen aning om vad som kan ha gått fel.. :(
    Kan de ha stått för länge då?

    Jag har bara voffsat ihop och ställt i kyl och sen har det typ varit klart. Du måste prova igen!

    Men köpebröd är absolut inte dumt det heller. Man ska alltid bara göra det man hinner, orkar och har lust med, utan krav. Kram!

    SvaraRadera