tisdag 12 februari 2013

Hundra frågor

Fick en utmaning av Karin och hoppade så klart på. Älskar ju sånt, även om jag ska erkänna att det varit svårt att komma på vissa svar. Nåväl, håll till godo:

1. Hur gammal är du om fem år? 40 (hjälp!)

2. Vem tillbringade du minst två timmar med i dag? Mina elever. Och Rasmus.

3. Hur lång är du? 1,67.

4. Vilken är den senaste filmen du sett? Ps. I love you (förutom slutet som jag somnade ifrån, men har sett förut). Och Pippi på de sju haven.

5. Vem ringde du senast? Niklas.

6. Vem ringde dig senast? Niklas.

7. Hur löd det senaste sms:et du fick? “Jag ska träna. Kan du hämta?”. Från Rasmus som inte visste förrän på eftermiddagen om han skulle gå på träningen eller inte.

8. Föredrar du att ringa eller skicka sms? Sms.

9. Är dina föräldrar gifta eller skilda? Skilda

10. När såg du senast din mamma? I söndags på Amandas födelsedagsfika

11. Vilken ögonfärg har du? Grön.

12. När vaknade du i dag? 06.00 ringde klockan, sedan snoozade jag en stund och vaknade på riktigt strax före halv sju.

13. Vilken är din favoritjulsång? Har flera men kommer inte på någon specifik just nu (vill inte riktigt tänka jul nu, känner jag). Tycker väldigt mycket om hela julskivan med Agnetha Fältskog och dottern Linda. 

14. Vilken är din favoritplats? Hemma, om det är städat. Egentligen var som helst, bara familjen är med.

15. Vilken plats föredrar du minst? Hemma, om det inte är städat.

16. Var tror du att du befinner dig om tio år? Jag tror att vi bor kvar i huset, även om vi många gånger varit på väg att ge upp och istället kollat lägenhet. Jag tror inte att vi har fler barn, men man ska aldrig säga aldrig. Barnbarn kanske? Yrkesmässigt vet jag inte. Jag velar varje dag mellan att vara kvar som lärare eller att göra något helt annat. Café, catering, vad vet jag? Kanske flyttar vi utomlands?

17. Vad skrämde dig om natten som barn? Döden. Har alltid haft och har fortfarande en väldig dödsångest. Låg också ofta vaken och tänkte på alla de läskiga serier och filmer jag älskade att se, men inte riktigt fixade, då de skrämde skiten ur mig. Är precis likadan fortfarande.

18. Vad fick dig verkligen att skratta senast? Skrattar dagligen med alla mina härliga ungar i skolan, de börjar bli så stora nu så att man verkligen kan prata och skämta tillsammans. En av de stora fördelarna med att jobba med äldre barn!

19. Hur stor är din säng? 1,60.

20. Har du stationär eller bärbar dator? Just nu är vår privata dator trasig, så vi har bara min bärbara jobbdator att slåss om allesammans. Det börjar bli ohållbart, då både Rasmus och Amanda behöver dator till skolarbetet och vi ju är flera som gillar att surfa runt på facebook och annat. 

21. Sover du med eller utan kläder på dig? Med! Har alltid långbent, nästan alltid långärmat och ibland dubbla tröjor på mig. Plus tjockt täcke och två varma, snart fyraåriga, killar.

22. Hur många kuddar har du i sängen? En, som jag förhoppningsvis får behålla själv hela natten.

23. Hur många landskap har du bott i? Ett

24. Vilka städer har du bott i? Stockholm.

25. Föredrar du skor, strumpor eller barfota? Har alltid varit mycket barfota, men har numera nästan alltid strumpor, både för att jag jämt fryser och för att mina fötter är i så risigt skick.

26. Är du social? Egentligen, men allt mindre. Känner inte riktigt igen mig själv på den punkten. Känner mig nästan folkskygg emellanåt..

27. Vilken är din favoritglass? Gillar glass med kolasås och/eller -bitar i.

28. Vilken är din favoritefterrätt? Klarar mig utan efterrätt, är i så fall mer en förrättstyp. Men gärna något med choklad. Kladdkaka funkar alltid. Eller pannacotta. Linas lakritspannacotta hon bjöd på en gång slog det mesta!

29. Tycker du om kinamat? Haha, ja. Tycker om i stort sett all mat, vilket är ett av mina stora problem...

30. Tycker du om kaffe? Lever på kaffe!

31. Vad dricker du till frukost? Jag sa ju det. Kaffe. Helst så snart efter jag klivit upp som möjligt. När Rasmus och Amanda var små och blev tillräckligt gamla lärde jag dem att trycka på kaffebryggarknappen och så laddade jag bryggaren kvällen innan. På så sätt kunde de starta bryggaren medan jag låg kvar i sängen. Nu sover de ju längre än vad jag gör, så nu väntar jag på att kunna köra samma grej med Ludvig och Viktor.

32. Sover du på någon särskild sida? Av sängen eller kroppen? Har en sida av sängen, som jag oftast delar med båda prinsarna. Hur jag ligger beror på hur mycket plats jag har. På rygg eller någon sida. Aldrig på mage.

33. Kan du spela poker? Ja.

34. Tycker du om att mysa/kela? Absolut!

35. Är du en beroendemänniska? Vet inte riktigt. Har många laster men kan också låta bli om jag verkligen bestämmer mig.

36. Känner du någon med samma födelsedag som din? Ja, flera. Barnen hade t.o.m. en dagisfröken en gång som var född på exakt samma dag som jag, dvs samma år och allt. Lite häftigt!

37. Vill du ha barn? Ännu en sak jag velar fram och tillbaka om i stort sett varje dag... 

38. Kan du några andra språk än svenska? Engelska, fast inte så bra som jag har kunnat. Har sagt länge att jag skulle behöva plugga upp och underhålla mina kunskaper rejält. Skolengelska på lågstadienivå räcker inte så långt...

39. Har du någonsin åkt ambulans? Nej.

40. Föredrar du havet eller en bassäng? Tråkigt, men säger nog bassäng.

41. Vad spenderar du helst pengar på?  Mat. Låter sjukt, men jag tycker det är så skönt de månader vi kan handla hem och veta att vi har ordentligt uppfyllt med mat hemma. Älskar att köpa hem och tillaga god mat att bjuda andra på, även om det blir alltför sällan numera. Tycker även om att shoppa inredning och kläder.

42. Äger du dyrbara smycken? Nej. Har fått en guldring som är värdefull pga att den är gammal och tillhörde en väldigt härlig människa, men tror inte den är så dyrbar rent pengamässigt.

43. Vilket är ditt favoritprogram på tv? Åh så svårt, följer ju så många både bra och mindre bra program. Just nu säger jag Farmen, Mästerkocken, Familjen Annorlunda, Mia på Grötö, På spåret och Så ska det låta. Och The Killing, så klart.

44. Kan du rulla med tungan? Ja.

45. Vem är den roligaste människan du känner? Niklas är helt övertygad om att det är han och det är det nog också (fast det skulle jag aldrig erkänna). Framför allt så är han den människa på jorden som jag har roligast tillsammans med. Han och min bror. Ingen kan få mig att fåna mig och skratta som han. Rasmus och Amanda är jäkligt roliga de med, något som jag är väldigt glad och stolt över! Utanför familjen så är det nog Tisam, min sjukskrivna, höggravida kollega (tvillingar på g!), för att hon är så underbart knäpp hela hon.

46. Sover du med gosedjur? Nej. Lånar och gör om Karins svar: Det räcker så bra med en man och två barn i sängen.

47. Vad har du för ringsignal? Vet inte vad den heter. Någon vanlig plinghistoria. Förut hade jag "Jolene" med Dolly Parton, men har inte riktigt fattat hur man fixar sånt på Iphonen.

48. Har du kvar klädesplagg från då du var liten? Ja, några få.

49. Vad har du närmast dig just nu som är rött? Tulpaner.

50. Flirtar du mycket? Nej

51. Kan du byta olja på bilen? Skulle säkert fixa det om jag var tvungen, men har aldrigt haft anledning. Har noll intresse av sådana saker.

52. Har du fått fortkörningsböter någon gång? Nej.

53. Vilken var den senaste boken du läste? Lärarhandledningen till matteboken. Någon "riktig" bok har jag nog inte läst sedan jag plöjde Hammarbyserien i somras. Har en hög som ligger och väntar, men det får bli denna sommars läsning. Kanske att jag kan hinna med en på sportlovet. Skulle behövas!

54. Läser du dagstidningen? Nej.

55. Prenumererar du på någon veckotidning? Om "Amelia" räknas som en veckotidning så hoppade jag på en sådan prova-på-prenumeration nu för ett tag sedan. Plus en av "Hannah och Amanda". Jättedumt eftersom jag inte hinner läsa sånt, har nu två eller tre olästa nummer som ligger här hemma och dräller...

56. Dansar du i bilen? Dansar vet jag inte, men rör mig nog lite i takt till musiken ibland. Så jo, kanske...

57. Vilken radiostation lyssnade du till senast? Varvar på morgnarna mellan Riks fm, Mix Megapol och NRJ (hängde inte alls med där, helt plötsligt hade Vakna med the Voice bytt namn. Vad hände?)

58. Vad var det senaste du krafsade ner på ett papper? Planeringen inför morgondagen. En lista alltså :-)

59. När var du i kyrkan senast? I höstas då vi var på kyrkfönstervisning med klassen.

60. Vem var din favoritlärare på högstadiet? Min lärare i tyska, tror jag. Hon var väldigt rar. Och Gymnastikläraren. Har egentligen aldrig haft några problem med någon lärare, även om några varit rätt märkliga...

61. Hur länge har du campat som längst i ett tält? Ett dygn, tror jag.

62. Vem var det som senast gjorde något extra speciellt för dig? Svärmor Eva som barnvaktat våra gulliganer nu när dagis varit stängt i två dagar.

63. Vad lyssnar du på just nu? Trolltyg i tomteskogen.

64. Har du varit med i tidningen? Ja.

65. Vad är det konstigaste du ätit? Kan inte komma på något jättekonstigt alls.

66. Vem såg dig naken senast? Niklas skulle jag tro, eller Ludvig och Viktor. Stackarna...

67. Vad är det för färg på din tandborste? Gul.

68. Hur imponerar man på dig? Genom att vara en fin, rar och omtänksam medmänniska.

69. Vem ringer du när du är arg/ledsen? Niklas, mamma eller Louise.

70. Har du någon piercing? Hål i öronen. Har även haft en piercing i naveln, men den fick växa igen efter graviditeten med pojkarna.

71. Din största vinst? Niklas och barnen. Att jag överlevde tuffa pluggår och lyckades utbilda mig till lärare. Att jag tog steget och utbildade mig till träningsinstruktör. I pengar, 1000 spänn på en trisslott.

72. Civilstånd? Gift. 

73. Vilka hemsidor besöker du dagligen? Mina favoritbloggar, Facebook, Instagram och Aftonbladet

74. Är du fåfäng? Inte så värst. Jo lite. Men inte om man jämför med många andra. 

75. Ångrar du någonting du gjort? Mycket!

76. Hur gammal är din pappa? Ung. 58.

77. Vilket är ditt drömjobb? Fortfarande säger jag lärare, men tvivlar väldigt vissa dagar. Har ju också pratat om att jag skulle ha velat bli barnmorska, men jag kommer aldrig utbilda om mig nu. Min bror är på mig och vill att vi ska starta cateringfirma, men tror inte det skulle kunna bli verklighet. Det är för osäkert och jag har inte tillräckligt med kompetens. Och risken finns att jag skulle jobba ihjäl mig. Då också.

78. Finns det något du verkligen skulle vilja göra men inte haft tillfälle, tid eller råd till? Resa mer.

79. Vad har du haft för husdjur? Fågel, fisk och mittemellan (kanin)

80. Berätta tre saker som dina läsare antagligen inte vet om dig? 1. Under högstadiet och gymnasiet jobbade jag extra som kanin (!) på olika jippon i köpcentrum och liknande. 2. Jag har utgett mig för att vara vår skolas rektor under en konferensresa i Stockholms skärgård (rätt sent på kvällen och med rätt mycket vin inblandat) 3. Jag är en jävel på flipper.

81. Svär du ofta? Ja, alldeles för mycket. 

82. Sverige när det är som bäst? På sommaren.

83. Kan du åka slalom? Har åkt två gånger i hela mitt liv och överlevt, men skulle inte säga att jag kan...

84. Vad har du ätit i dag? Alldeles för mycket. Det är fettisdag...

85. Vad har du för utbildning? Grundskollärarexamen år 1-7, inriktning språk

86. Vilken kroppsdel är du mest nöjd med?  Allt för få.

87. Vilken kroppsdel är du minst nöjd med? Allt för många.

88. Vilken är din bästa egenskap? Glad, positiv och snäll.

89. Vilken är din sämsta egenskap? Lat, osäker och mesig

90. Nämn två historiska personer som intresserar dig? Har alltid fascinerats av gamla kungar och sådant, men kommer inte på någon speciell just nu.

91. Saknar du något? Inre frid. Och våren!!

92. Är det viktigt att fira födelsedagar? Ja, jätteviktigt!

93. Vad gör dig ledsen? När människor är elaka mot varandra. Egoism. Och folk som klagar och gnäller.

94. Vad gör dig glad? Min familj, sol, kärlek och vänlighet.

95. Har du varit gift eller förlovad? Förlovad två gånger (med samme man) och gift en (han igen, vilken tur!).

96. Vad ska du göra i helgen? Andas, träna och fira ljuvlig brorsdotter på 4-årsdagen.

97. Vad är det knasigaste du gjort? Åh, jag gör och har gjort så mycket knasigheter så det är svårt att välja. Just nu tänker jag nog mest på den tokstörda incidenten på skolans parkeringsplats i fredags kväll, då jag gav till ett dödsskrik (bröl!) när en mörkklädd person plötsligt gled upp jämte mig och min bil. Vet inte vem som blev räddast... Till på köpet visade det sig inte alls vara min bil, utan hennes. Klart som sjutton att hon ville kolla vad jag höll på med.. Det hela slutade med att jag först skrattade så jag grät och till slut bara grät.

98. Vad har du för laster? Mat, godis, internet.

99. Vem är din förebild? Många. 

100. Vad ska du göra när du svarat klart på alla frågor? Sätta mig och maila IUP´er till föräldrar samt rätta matteböcker. Och jag måste tömma diskmaskinen innan Niklas kommer hem!

Utmanar: Den som vill!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar