tisdag 15 december 2015

Julens godaste kaka - cheesecake med pepparkaka och apelsin

Men hörni.... Jag skulle läsa igenom mitt eget recept och upptäckte att jag tokslarvat och inte skrivit färdigt hela. Skulle ju såklart bara kolla om ni var uppmärksamma, men okej då ;) Har redigerat och nypublicerar inlägget:

Mitt i allt annat (det är många olika spår i det här huvudet just nu) håller jag som bäst på att börja planera inför årets glöggmys. Jag tänker göra det lite enkelt för mig i år och undvika alltför mycket plock och pill. Planen är att ha några favoriter i repris, men att även plocka in någon liten nyhet. Spännande!

Denna kaka var utan tvekan förra årets stora hit och kommer garanterat finnas med även i år. Det var Emma som introducerade den och sedan bjöd jag själv på den på vårt glöggkalas. Enkel att göra samt smaker som passar perfekt ihop och nästan smälter i munnen. Så. Himla. God. Gör den!

Apelsin- och pepparkakscheesecake

Botten:
100 g smör eller margarin
30 pepparkakor

Fyllning:
200 g philadelphiaost
1,5 dl socker
3 ägg
1 msk rivet apelsinskal
2 msk pressad apelsinsaft

Topping:
2 dl créme fraiche
1/2 - 1 dl florsocker
1 apelsin
pepparkakor

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält matfettet och låt svalna lite. Mixa eller smula pepparkakorna. Blanda samman och tryck ut i form, gärna med löstagbar kant. Grädda botten i tio minuter.

Blanda ihop färskost och socker. Rör ner ett ägg i taget och till sist apelsinskal och -saft. Bred ut detta över botten. Ställ in formen mitt i ugnen och grädda i ca 30 minuter till. Låt kakan svalna (hit kan den förberedas och så breder man bara på toppingen innan kakan serveras. Jag hade t.o.m. kakor i frysen förra året som jag sedan tog fram och bara dressade på dagen D. Supersmidigt!).

Bred ihop créme fraiche och florsocker. Bred guckan över kakan och garnera med rivet apelsinskal och pepparkakssmulor. Häpp!


Receptet är från Ica. Dem kan man lita på.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar