fredag 18 december 2015

För det var ju den där kakan..



Jodå. Den ÄR god och den ÄR enkel.  Om det nu inte råkar bli så att precis vartenda steg i bakandet går helt åt skogen, som det gjorde igår. Hur kan det bara bli så?

Det började med att jag skulle sätta in bottnarna i ugnen i tio minuter. På något konstigt sätt råkade jag visst ställa klockan på TRE TIMMAR OCH tio minuter istället, och började efter en liten stund undra om inte de där tio minutrarna hade gått snart. Då var bottnarna brända. De två till på lördag var värst, så dem gjorde jag om. Den viktigaste, den till idag, var dock glutenfri, så till den hade jag inte tillräckligt med ingredienser kvar för att kunna göra om och göra rätt. Som tur var klarade den sig bäst och det räckte att pilla bort lite sot i kanten. 

Del två - smeten. Jag tog ut ingredienserna ur kylen och bad Viktor hålla i ett av de tre färskostpaketen. När jag rört ihop smeten och svurit över att den var så märkligt lös och sedan ändå hällt den i formarna och fått in dem i ugnen stod Viktor fortfarande där med sitt paket i handen. Det paket som så klart skulle ha varit med i smeten det också och som säkerligen gjort den lite fastare. 

Jaja, shit happens. På med lite krämig, härlig topping bara, så är det ingen som märker något. Eh... Jag vet inte om det var för att det var lätt créme fraiche eller om det var för att den var laktosfri, men något krämigt och härligt gick det inte att tala om. Tänk er filmjölk. Med socker i. För övrigt ett smått vidrigt minne från min barndom och därmed en av de värsta smaker jag vet. 

Vid det här laget var jag grinfärdig, men struntade i att åka och köpa något nytt. Orkade inte.  Tänkte att det fick bli som det blev och rev idag lite apelsinskal och smulade peppisar över. Och resultatet blev...superbra! Lite plattare och utan den rätta fluffkänslan, men mycket god och krämig ändå. Häpp!

Så. Tårtan är äten och fina kollegan Hilde firad på födelsedagen. Tänk så bra det kan bli ändå. Dessutom är det fredag och jag är någorlunda på banan igen. Fruktansvärt skoltrött, men taggad till tänderna inför glöggkalas och julbestyr. Nu kör vi!!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar