måndag 2 mars 2015

En av världens godaste kladdkakor

Men herregud. Jag har ju helt glömt att återkoppla till er. Om kladdkakan, ni vet.

Förra inlägget jag skrev hette "Världens godaste kladdkaka" och avslutades med ett frågetecken. Nu är det lite omändrat. Jag, kollegorna och familjen (vi körde en favorit i repris och serverade den efter avdelningsfikat även till kaffet på Amandas födelsedagsmiddag) är nästan, men bara nästan, eniga med Bakverk och fikastunder. Mest är det nog jag själv som tvekar, de andra har varit smått lyriska.

Kakan är enkel att baka, vilket ju är ett stort plus. Den är kladdig och härlig, med en perfekt balans både i smak och konsistens mellan botten och glasyr. Otroligt mäktig, men väldigt väldigt god. Rent av utsökt med en klick grädde till. Men hur god den än är och hur gärna jag än vill så kan jag nog inte tycka att detta är den absolut godaste kladdkakan ever. Definitivt EN AV dem, men kanske inte riktigt DEN. 


Prova själva vetja, och återkom gärna med omdöme. Jag älskar när ni gör det. Här är receptet:


Kladdkaka med fudgeglasyr


Botten:

100 g smör

2 ägg

3 dl strösocker

1,5 dl vetemjöl

5 msk kakao

2 tsk vaniljsocker

1 krm salt


Glasyr:

2 dl vispgrädde

1 dl socker

1 dl ljus sirap

100 g mörk blockchoklad

100 g smör


Gör så här:

Smält smöret. Blanda först övriga ingredienser i en skål och rör sedan ner smöret så att allt blandas. Smöra en löstagbar form och häll i smeten. Grädda i 175 grader i ca 20 minuter. Låt svalna en liten stund.

Blanda alla ingredienser till glasyren förutom smöret i en kastrull. Låt koka i ca 15 minuter tills krämen tjocknar något. Ta av kastrullen och rör ner smöret till en jämn fudge. Den är ganska lös, men kommer stelna sedan. Bred glasyren över kakan och ställ in den i kylen för att kallna.

Lycka till!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar