söndag 14 december 2014

Saffranspannacotta med pepparkakssmul.

Ramlade över ett recept på detta tidigare i höstas och skrev genast upp det på min glögglista. Tänkte direkt att de skulle passa perfekt att servera i små miniglas. Älskar att kunna göra bara små munsbitar av olika godsaker att bjuda på i en buffé. Då kan man ju ha desto fler sorter :)

När det blev dags för själva tillagningen googlade jag igen och fastnade för Icas recept. När det kommer till olika receptsidor finns det två som i stort sett aldrig gjort mig besviken - Ica och Arla. Tryggt och bra!

I grundreceptet stod det 4 portioner, men då jag räknade på mängderna tänkte jag att det dubbla borde vara lagom till mina småglas. Det visade sig att det stämde på droppen och precis fyllde de 36 glas jag ställt fram!

Resultatet blev jättegott och godkändes av (nästan) hela familjen. Pepparkakssmulet kan man kanske både ha och mista, även om det så klart passar väldigt bra så här i adventstid. Jag kan annars tänka mig att både passionsfrukt, som det stod i originalreceptet, eller hallon skulle passa bra till också. 

Saffranspannacotta 

(8 "normal"- eller 36 miniportioner)


  • 10 dl vispgrädde
  • 2 kuvert saffran
  • 4 gelatinblad (funderar på att öka till nästa gång, tycker inte de stelnade helt i mitten..)
  • 1 dl strösocker
  • 2 tsk vaniljsocker

Låt gelatinet ligga i kallt vatten i ca 5 minuter. Koka under tiden under omrörning upp grädden tillsammans med saffran och socker. Ta bort kastrullen från plattan när det kokat upp.

Krama ur gelatinbladen och låt dem smälta i gräddblandningen. Låt svalna lite och tillsätt vaniljsockret. Häll upp i glas och låt stelna i kyl minst tre timmar.

Servera med frukt, bär eller pepparkakssmul.




Mumsigt tyckte vi. Imorgon får vi se vad kollegorna tycker. Och på lördag får ni som kommer hit smaka!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar