måndag 15 december 2014

Gör om, gör rätt


Det är lite det jag håller på med dessa dagar.

Det har ärligt talat gått lite så där för mig hittills under julbakandet. Inte med allt, men mycket har blivit inte så bra. Obra. Men, som sagt, skam den som ger sig. 

Karamellpopcornen höll ju, som ni vet, på att gå åt skogen. Den historien redde upp sid redan samma
kväll och resulterade i tre rejäla kärl med sötsalta, knäckiga krispiga, goda popcorn. Gott så.

Även historian med kardemummakolorna känner ni till. De kleggade ihop sig totalt, och även om klegget var gott så gick den inte att kalla kolor (läs plural) längre. 

Nu ligger en ny omgång inslagna och klara i kylen och väntar på bättre kalastider.

Årets pepparkakshuset höll, med hjälp av ivriga barnahänder och gottesug, på att rasa ihop totalt, men räddades mirakulöst. Nu ståtar det som sig bör på vår byrå, bland tomtar, grisar, granar och rosa snögubbar. 

Slutligen lussebullarna, som jag annars är en hejare på att baka. Inte i år. De med fyllning (smör, mandelmassa och kardemumma) blev visserligen smått fantastiska, men de vanliga... Smaklösa, torra och tråkiga. Usch. 

Det fick lov att bli ett nytt bak även här.

Surt som attan. Men då vet ni vad jag roar mig med.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar