tisdag 16 december 2014

Kalljästa morotsfrallor

Är ju, som ni vet, väldigt förtjust i lättbakat bröd. Gärna kalljäst, som går att förberedas smidigt och låta jäsa över natten så att man sedan kan njuta av nybakt bröd till frukost. Hos Bakverk och fikastunder hittade jag förra veckan ett nytt recept som jag var tvungen att prova. Mycket lyckat! De goda frallorna åt vi (i alla fall några av oss) till vår luciafrukost i lördags.

Morotsfrallor

(som vanligt dubblade jag receptet på en gång, både för att göra det enklare och använda hela jästpaketet men också så klart för att det skulle räcka till vårt stora gäng)

50 g jäst
6 dl ljummet vatten
2 msk olivolja
2 tsk salt
2 rivna morötter
14 dl manitoba cream (ett specialmjöl med extra bra jäskraft, perfekt till pizzadeg bl.a. Kan tänka mig att vetemjöl special skulle funka bra det med)
Valfria frön

Rör ut jästen i vattnet och blanda sedan i olja, salt och morötter. Tillsätt mjölet och rör till en jämn smet. 

Tidigare när jag jäst deg över natten har jag låtit den stå i en bunke med plastfolie över. I detta recept klickades degen direkt ut på plåt och så fick kluttarna jäsa inplastade så över natten. Supersmidigt att bara ta ut plåtarna och grädda, men jag tänker också att det beror på mängden man gör och att man måste ha plats för plåtarna i kylen. Tror att det skulle funka att jäsa i bunke och klicka ut på morgonen också. Får prova mig fram!

Frallorna ska sedan gräddas i 225 grader i ca 18 minuter. Innan de åkte in i ugnen hade jag sesamfrön på de flesta, men lät också några vara naturella. Urgott både med och utan frön!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar