torsdag 1 november 2012

Egentid och familjemys

Höstlovsvecka. Efter lång termins färd mot lov och några dagars jobb denna vecka tar vi paus. Stoppar centrifugen och ägnar oss åt viktigheter. På flera plan.

Å ena sidan har jag längtat så ofantligt efter min familj den senaste tiden, då jag haft så mycket annat att göra. Längtat efter att få vara tillsammans, nära, att få prata, skratta, mysa och bara umgås. Det har nästan gjort ont i kroppen då jag smugit upp från de mjuka små kropparna under täcket om morgnarna för att ge mig ut i den mörka, kalla verkligheten och när jag väl kommit hem om kvällarna har jag knappt hunnit eller orkat njuta av den samvaro jag längtat så hem till.

Å andra sidan skriker min kropp och själ efter att få vara själv, ensam, i fred. Att få tid till att jobba ostört, få undan saker, städa, röja, träna, tänka, vila. Att få ligga under en filt och bara vara.

Balansen är som alltid hårfin.

Nu under dessa lediga dagar blir det både och, i en  förhoppningsvis bra mix för alla.

Mys och samvaro. Bara det att jag i veckan hämtade pojkarna på dagis för första gången denna termin. Fick krama på fröknarna, fick prata med Ludvig och Viktor och höra hur deras dag varit. Fick handla i lugn och ro, komma hem, laga middag tilllsammans. Fick en mysfikastund tillsammans med alla barnen, hur länge sedan var inte det? Pojkarna fick smaka varm oboy för första gången, vilken hit! Fick tid tillsammans och kunde ägna oss åt halloweenpyssel. Gissa om det var stolta killar som kunde komma in och skrämma storasyster och storebror med sin "läckiga gubbe".

Och så egentiden.

Igår simning för första gången på många år på badhuset. Ett jättestort steg bara att komma dit. Köpte träningskort för mer än en månad sen men har inte kunnat/hunnit sätta foten där än. Igår var det dags. Tror simning är grejen just nu. Att bara få nöta längd efter längd i en tyst och egen bubbla. Inget tjo och tjim, ingen träningssal med speglar och en massa andra människor, inget krav på glädje, ögonkontakt och gemenskap. Längtar tillbaka dit också och kommer börja så smått (redan i dag), men mest ska det nog kommas igång i det tysta.

Efter simningen ansiktsbehandling. Tyvärr ingen vidare angenäm upplevelse. Hade sett fram emot en timmes lugnande, fridfull massage och avkoppling. Istället fick jag en hårdhänt behandling samtidigt som jag fick höra att min hud är katastrofal och att jag borde komma dit en gång i månaden fortsättningsvis för att försöka få bukt med den. Jo tjena. Eller aldrig mer snarare...

Idag ensam hemma hela dagen, med städning, bakning och träning på schemat. Ska ta nästa stora steg och ge mig in just i gruppträningssal. Spinning av alla grejer på denna jord plus core. Det blir bra det. Som tur är inte ensam, utan med Jenny i handen. Sen hem och fixa vidare. Förbereda för att få hem ligan igen, som jag vet att jag kommer ha börjat längta ihjäl mig efter vid det laget. Som krona på verket, ytterligare något jag längtat efter. Mysmiddag tillsammans med faster, farbror och kusinerna. Plockmat och goda drinkar - lovely.

Som sagt, bra balans. Trevlig torsdag!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar