onsdag 21 mars 2012

Mysteriet med den försvunna blomkrukan

I helgen företagsshoppade jag på Ikea och på måndagmorgonen vårpimpade jag vårt fina personalrum. På alla bord lade jag en vit liten duk och på vita lilla duken ställde jag en liten gul kruka med en liten påsklilja i (visst börjar det låta lite som "Sagan om den lilla lilla gumman?). Ljust, fräscht, vårigt, glatt - precis vad vi behövde.

Idag är det onsdag och imorse upptäckte jag plötsligt någonting mystiskt. På ett av de små borden ligger där nu bara en vit liten duk utan vare sig blomkruka eller blomma på. Naiv som jag är tänkte jag att någon kanske flyttat den lite, men saken är att den är borta. Försvunnen. Puts väck.

Jag tycker detta är så konstigt. Och vansinnigt roligt.  Hela dagen idag har jag funderat, fascinerats och gått och fnissat åt det. Vad kan ha hänt?

Någon som varit bortbjuden på middag och kommit på i sista sekunden att han/hon behövde en gåbortblomma?

Någon som jobbat sent och tagit med en blomma hem till frugan/maken?

Någon som bara råkat få med den hem, så där som ju kan hända ibland med jobbgrejer? "Oj hoppsan, här hade jag visst ett sudd kvar i fickan" eller "Oj, hade jag en blyertspenna bakom örat". "Oj hoppsan, vad hade jag här i väskan då, en liten påsklilja i en gul liten kruka. Så tokigt det kan bli..."

Någon som suttit vid just detta bord och stört sig på blomman? Blivit arg? Kastat den (och krukan)?

Någon som är allergisk? Mot just den blomman och inte de andra sju?

Eller är det helt enkelt så att någon lånat den till ett klassrum, kanske för att prata om vårblommor eller bara för att göra fint. Kommer den tillbaka då?

Som sagt, hysteriskt roligt är det. Och jag kommer garanterat göra allt som står i min makt för att lösa gåtan. Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar