tisdag 2 januari 2018

Prag!

Sedan i somras har jag, Rasmus och Amanda planerat en överraskningsresa för Niklas i 40-årspresent och på annandagen var det alltså dags. 

Jag gick upp tidigt och berättade om resan för Ludvig och Viktor, som inte haft en aning de heller, sedan tog vi fram lite kläder etc och väckte så Niklas. Vi berättade att han inte alls behövde känna sig stressad utan hade hela en och en halv timme på sig innan Patrik skulle komma och skjutsa oss till Arlanda :) Under den tiden hann vi både äta frukost, ha julklappsutdelning med Amanda och Emil, packa våra väskor samt röja och förbereda huset för städning. Häpp!





Efter flyg- och taxiresa anlände vi på eftermiddagen till vårt hotell. Jag hade länge nojat en del över just detta (över allting då jag ju alltid är lite osäker när det är jag som ska ha koll och ansvara för saker, men framför allt detta) eftersom jag bara lyckats hitta ett boende där vi alla skulle dela rum. Visserligen med tillräckligt många bäddar så klart, men jag var ändå orolig över de andras åsikter och reaktioner. Döm därför om lyckan då vi öppnade dörren och det visade sig att vi skulle bo i världens flådigaste våning! Tre sovrum, två badrum, badkar, en köksdel och ett allrum med stort matbord. Wow! Vår första dag bjöd sedan på sen lunch, god tjeckisk öl, kvällspromenad på stan och middag på en italiensk restaurang.














Morgonen därpå ställde jag klockan och gick upp med prinsarna och roddade födelsedagsbricka för Niklas. Vi gick ner till receptionen och köpte en snickers samt lånade tändare till tårtljuset vi haft med, sedan väckte vi Rasmus och Amanda och drog igång "Röda små smultron". Efter paketöppning njöt vi av hotellfrukost, sedan begav vi oss ut på stan.









Dagen blev sedan fantastisk på så många sätt - om än lite stressig med allt vi ville hinna med. Framför allt var det så häftigt att detta verkligen var första gången som hela familjen kunde vara med och göra en sådan här typ av resa tillsammans. Bara det att vi gick säkert 2 mil denna dag - wow!

Utöver promenerandet i det kyliga men vackra vädret (vi hade sådan tur - dagen efter vräkte regnet ner) hann vi med shopping, både på marknad och i köpcentrum, gofika, lunch, spamys på hotellet och ja, god tjeckisk öl. Ett tag var jag så mätt i magen på bara öl att jag inte visste hur jag skulle få plats med någon mat över huvud taget. Pga allt detta kom vi inte ut på stan igen förrän sent på kvällen och middagen intog vi inte förrän vid tiotiden - men vilken fin födelsedagsmiddag vi fick! Vi hamnade på en båt nere vid floden och unnade oss både bubbel, god mat och sedan taxi hem till hotellet igen. Lyx!































På avresedagen åt vi återigen av den goda frukostbuffén, innan vi packade ihop oss och checkade ut. Vi (Amanda) hann sedan med ytterligare ett kort shoppingpass innan vi åkte till flygplatsen. 

Slutet gott, allting gott. Mycket gott. Och ja, hemma sedan fortsatte vi firandet med stor 40-årsfest. Det tar vi i nästa inlägg :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar