onsdag 3 januari 2018

Jullov!

Idag har vi haft en lång, mysig dag utan större krav. Niklas har varit ledig och vi har alla varit hemma tillsammans. Forfarande har vi en del att röja bort (även om dels Niklas och Ulrika gjorde ett hästjobb redan på festnatten och dels både vi och mamma hållit på till och från i flera dagar), men vi försöker ta lite i taget. Idag kändes det viktigt att försöka komma ut lite, så när Niklas föreslog promenad runt Långsjön hängde vi glatt på. Vi kan väl säga att vissa av oss (läs jag) var mer entusiastiska än andra (läs barnen). Men iväg kom vi och det det BLEV en härlig tur. Även om pojkarna, med all rätt, var ganska slut när vi väl, två timmar senare, kom tillbaks till bilen. 

Hemma tände vi sedan brasa i öppna spisen och tog en god varm fika, innan jag satte igång med dagens spännande utmaning - kräftsoppa. Vi har haft hysteriska mängder kräftor kvar efter festen, även efter att vi givit bort till höger och vänster. Så nu var vi sugna på att prova att tillaga något av de återstående. Jag har aldrig gjort skaldjurssoppa från scratch förut - spännande!

Det blev supergott, om än lite salt kan jag tycka. Men tillsammans med vitlöksbröd, ett glas vin och mitt gäng blev det ändå en höjdarmiddag! Efter maten film och sedan läste jag ut min jullovssbok, som egentligen var tänkt att vara höstlovsbok. Vad ska jag läsa nu då? Kanske någon av de kvarstående sommarlovsböckerna? 


















5 kommentarer:

  1. Vilken härlig promenad och kräftsoppa är ju hur gott som helst! Prova även att göra "sauce Nantua" (dvs kräftsås) som smakar helt fantastiskt till gäddqueneller ��!
    Kram
    Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Kräftsås låter gott, det ska jag prova! Men gädda???

      Radera
  2. Jamen gädda är väl inget problem att få tag i? Jag gjorde på gädda som var för stor/gammal att äta som den var. Lite pilligt med alla ben men om du vill så skickar jag gärna recept.
    ����
    Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att få tag i är väl kanske inget problem, men att äta? Är tyvärr skeptisk... ;)

      Radera
  3. Va! Tycker du inte om gädda som är så jättegott????? Äter ni inte ugnskokt gädda med pepparrot och skirat smör? Busgott.
    Kram

    SvaraRadera