onsdag 5 mars 2014

Jättegod äppelpaj med salt karamellsås

Gottegris och bakfreak som jag ju är så spanar jag alltid runt efter nya, spännande recept att prova. Kravet är att de, så klart, ska verka goda men också att de inte får vara allt för omständiga. Det har jag varken tid, ork eller lust med. Det är illa nog som det är, jag skulle vilja ägna mitt bak- och matlagningsintresse betydligt mer tid än vad jag gör idag.

För en tid sedan hittade jag Louise´s Spis - en blogg med en massa härliga recept. Tjejen som har den bakar mängder med olika läckerheter, ofta med choklad och även med kondenserad mjölk, som jag länge varit väldigt nyfiken på. Är sugen på att prova flera av Louise recept framöver, detta fick bli det första. En äppelpaj med både vanligt socker och muscavadosocker och med en salt kolasås som både finns med i själva pajen och sedan serveras till. Togs med till veckofikat på min avdelning och fick klar tummen upp av hela gänget. 

Som en liten extra utmaning just denna gång provade jag även att ge mig in i både gluten- och laktosdjungeln, då en av mina kollegor är intolerant mot bådadera. Laktos- och mjölkfria produkter har jag använt en hel del tidigare och utgör ju ingen större skillnad alls, men glutenfritt var något helt nytt för mig. Nu finns ju dock så många bra alternativ i butikerna, så det kändes inte som något större besvär det heller. Jag köpte en färdig mjölmix från Semper och bytte helt enkelt ut det vanliga mjölet mot samma mängd av detta. Eftersom jag aldrig provat denna paj tidigare kan jag inte uttala mig om huruvida det blev någon egentlig skillnad, men jag kan tänka mig att denna deg flöt ut lite mer, i alla fall om jag jämför min paj mot bilderna på originalsidan. Men det kan ju även bero på mig :)

Hur eller hur, med vanliga ingredienser eller med valfria alternativ, här kommer nu receptet:

Salt Karamelläppelpaj


Salt Karamellsås:

225 g strösocker (ca 2,5 dl räknade jag ut att det borde motsvara)
60 ml vatten
180 ml vispgrädde
1 tsk krossat flingsalt
45 g smör
1 tsk vaniljextrakt (tog vaniljsocker)

Smuldeg:
2dl vetemjöl
½ dl ljust muscovadosocker 
½ dl strösocker
100 g kallt smör
½ tsk salt

ca 5-6 äpplen 


Börja med karamellsåsen.
Blanda vatten och strösocker i en kastrull. Sätt kastrullen på spisen på låg värme. Rör med en träslev tills allt socker är upplöst. Blandningen får inte börja koka i det här stadiet! Om det fastnar sockerkristaller på kanten av kastrullen, pensla ned dem med hjälp av en blöt brödpensel.

När allt socker är upplöst, öka värmen på plattan och sluta rör! Från nu får man inte röra i sockerlagen eftersom det då kan bildas sockerkristaller. Koka sockret tills det blir bärnstensfärgat. 

Ta av från värmen och tillsätt grädden så snart sockret fått rätt färg. Se upp, för kolan kommer att bubbla upp nu! Rör såsen slät. Om det är svårt att få bort kolabitar som bildats kan du värma såsen på låg värme så går det lättare. Tillsätt saltet. Rör ner smöret och vaniljen.

Häll upp på en ren burk och förvara i kylen.

Pajen:
Sätt ugnen på 225° C.

Mixa, eller smula för hand, samman mjöl, sockersorterna, smör och salt tills det blir en smuldeg med både lite mindre och större bitar.

Skala och skiva äpplena i inte för tunna skivor.

Bottna en ugnsfast form med några matskedar kolasås. Fördela äppelskivorna över och ringla över lite extra kolasås. Fördela smuldegen över äpplena.

Grädda mitt i ugnen ca 30-45 minuter (lite olika beroende på äpplena) eller tills äpplena är helt mjuka och det bubblar ordentligt i pajen. Täck pajens ovansida med bakplåtspapper efter en stund eftersom den lätt blir lite för mörk.

Ta ut pajen och låt svalna lite innan den serveras med vispad grädde eller glass och lite extra kolasås.

Lycka till!





Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar