torsdag 10 februari 2011

Om nu och då

Det fixas och förbereds här hemma. Har bakats hela kvällen. Nu lite tissel, tassel och prassel. Det är en stor dag imorgon.

Ganska precis just nu för 11 år sedan åkte jag till BB. Stor, tung, less på att vänta och överlycklig över att det äntligen, fem dagar över tiden, hände något.

Väl inne stannade det hela upp efter ett tag och de började prata om hemgång. "Säger de att vi ska åka hem igen vägrar vi!" väste jag sturskt till Niklas, när barnmorskan kom gående emot oss. "Det är nog bäst att ni åker hem en stund till", sa hon. "Okej" pep jag, genast något mindre kaxig.

Hem igen så. Bada, vänta, andas, våndas. Hade täta värkar och ont som sjutton, men vågade inte åka in för tidigt och riskera samma sak en gång till. Efter några timmar orkade jag inte mer och vi åkte in en andra gång. Klockan sju var vi där, halv åtta fick vi ett förlossningsrum. 8.07 var hon ute.

Min lilla flicka. Min efterlängtade prinsessa. 11 år sedan.

Det är en stor dag imorgon.

1 kommentar: