torsdag 17 februari 2011

Många barn - rätt eller fel?

Fick en kommentar idag på mitt inlägg som jag skrev för ett tag sedan om artikeln "Fjärde barnet - statussymbolen" (aftonbladet)

Tyckte kommentaren var himla intressant och valde att publicera den i sin helhet:

" Tycker 2 barn är mer passande, då kan man ge dom mer tid, och sedan när dom får barn, orkar man med att vara mycket mer far/mor förälder för sina barnbarn. Och två ger också balans i folkmängden,då två dör och ersätts med två nya. Tillgång till mat och vatten kommer inte att finnas i samma utsträckning i framtiden, samt färre jobb kommer också att finnas även för dom välutbildade. Medvetet skaffa 4 barn när båda måste jobba, är lite hänsynslöst och egoistiskt om det bara är en ny statussymbol.
Är själv uppvuxen i en 5 barnsfamilj,vilket inte varit någon fördel."

Ann-Kristin Hansen

Mitt svar:

"Hej! Oj, det var ord och inga visor... Tycker nog inte man kan säga att något av alternativen är vare sig rätt eller fel, det måste väl få vara upp till var och en hur många barn man vill ha (och kan få)? Tycker givetvis att det är fel att skaffa barn som statussymbol över huvud taget, men det gäller väl oavsett om det handlar om sju eller ett barn? Visst kan det vara nackdelar med att vara många syskon i en familj, men jag tror även att det kan ha fantastiskt många fördelar. Likaväl som det finns för- och nackdelar med att "bara" vara två eller ett barn. Själv är jag så fantastiskt lycklig och stolt över mina fyra underverk och ser fram mot att få följa dem genom livet. Längtar även redan efter att, förhoppningsvis, någon gång få bli farmor och/eller mormor och tänker, oavsett hur många barnbarn jag välsignas med, ge dem alla all tid och kärlek i världen!"

Ja så tycker jag. Hur tycker ni?

3 kommentarer: