lördag 15 januari 2011

Morotsbearnaise - en oväntad hit!

I höstas läste jag i Buffé ett recept på morotsbearnaise. Det var testlagarna som hade fått prova denna till en av sina rätter och alla gav den högt betyg, var mer eller mindre lyriska. Sedan dess har jag pratat många gånger om att vi måste prova den där såsen. Lite skeptiska ska jag nog erkänna att vi var, då det ju låter rätt udda och då vi i vår familj är ena riktiga beafreaks.

Igår var det dags. Lövbiff och klyftpotatis skulle vi äta till middag och till detta tänkte jag såsen kunde passa perfekt. Tyvärr hittade jag inte receptet, som jag sparat och lagt på något bra ställe här hemma, utan fick lov att googla lite. Och då, som en bonus, hittade jag en väldigt trevlig matblogg. Ingen rotmos heter den, och kommer säkerligen få besök av mig fler gånger. Så här är alltså receptet:

Morotsbearnaise (ca 4 port)

  • 4 st morötter (ca 400 g)

  • 1/2 dl vitvinsvinäger

  • 5-7 färska dragonkvistar (eller torkad, funkade hur bra som helst)

  • 75 g smör

  • salt och peppar (vitpeppar tycker jag är att föredra till bea)

Skala och skär morötterna i centimeterstora bitar. Koka dem mjuka i lättsaltat vatten. Ta fram smöret och låt det bli rumsvarmt. Repa dragonkvistarna. Spara bladen och lägg stjälkarna i en liten kastrull och häll på vinägern. Låt koka ihop tills hälften av vinägern återstår. Ta bort kvistarna. Häll av morötterna och mixa till en slät puré. Tillsätt vinägern, dragonbladen och smöret i klickar. Mixa lite till. Smaka av med salt och peppar.

Och hur blev det då?

Jo, bra. Riktigt, riktigt bra! Såsen var lätt att göra, inget vispa vispa, röra, röra och rädsla över att det skulle skära sig som när man gör vanlig bearnaise. Och tro´t eller ej, smaken blev godkänd, fick nog t.o.m. nästan MVG av samtliga familjemedlemmar. Även av Amanda, som både är svår på grönsaker OCH tokig i "gul sås". Hennes nästa projekt är att, efter tips från Andreas (tack Andreas...), prova bearnaisesås till marsmallows. Men det är en annan historia.

Hur eller hur, morotsbearnaise ÄR jättegott! Och ett hett tips från oss alla till er alla. Våga prova!

2 kommentarer: