onsdag 26 januari 2011

Laktosintolerans?

Jag är på banan igen men pojkarna är fortsatt oroliga i magarna. Även storpojken, som också åkte på eländet igår kväll.


Den senaste tiden har vi börjat fundera så smått på om Ludvig och Viktor kanske är laktosintoleranta. De får ju så ofta problem med sina små magar, och efter att ha hört mig för bland vänner och bekanta samt sökt på nätet är det mycket som stämmer. De får båda två väldigt ofta diarré, har mycket gaser och har ju ända sedan de var små sovit väldigt oroligt om nätterna. Tänk om det är så att det helt enkelt är magarna som spökat så att de inte kunnat sova lugnt? Skruttarna... Det som jag tycker är värst, och som oroar mig mest är den vidrigt jästa lukt som kräkset haft då de varit magsjuka. Det luktar gammalt surt vin, som en riktigt äcklig fyllespya. Och fastän jag varit med om otaliga kräksjukor genom åren, både själv och med Rasmus och Amanda, så har jag aldrig tidigare känt just detta.


Det vi har märkt påverkar är just när de druckit eller ätit rena mjölkprodukter samt när de ätit mycket frukt. Nu har de fått sluta dricka mjölk till maten, vilket vi tycker hjälper, men vi ska nog prova att utesluta all mjölk ett tag för att se om det blir någon ändring. Först ska vi kontakta bvc och vårdcentralen för råd. Redan imorgon. Nu vill jag försöka hjälpa de stackarna och få ordning på det här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar