onsdag 8 oktober 2014

Ludvigs dag

I vår familj har vi det lite tokigt när det gäller namnsdagar. Framför allt tänkte vi fel, kan jag tycka nu  i efterhand, när vi valde namn till våra småprinsar. 

När det gäller tvillingar, som ju alltid (oftast) delar födelsedag, pratar man mycket om att det kan vara bra att ge dem helt egna namnsdagar, så att de får en eller flera dagar på året som är bara deras alldeles egna, och sedan fira det stort. Så gjorde inte vi. Vi gick istället på vår tanke att det är härligt att ha ett gemensamt namn, som ett familjenamn, att dela och fira ihop, såsom jag och Amanda alltid firar vår Mariadag. Därav har alla våra tre killar döpts till det fina namnet Oskar i tredjenamn. Utöver det har de fått varsitt eget namn från någon viktig person i familjen - Rasmus heter Kjell efter morfar, Ludvig heter Nils efter min farmors man och Viktor heter Love efter Niklas. Gott så. Om det nu inte varit så att namnen Ludvig och Love, av en slump, också firas på samma dag. Dessutom har namnen Rasmus och Amanda, sedan några år tillbaka, också flyttats ihop till samma namnsdag. Så Rasmus har Kjelldagen ensam (i vår "lilla" familj alltså) och delar de andra namnen med ett eller två syskon. Amanda delar som sagt med mig och storebror och får sedan heta Eva nästan alldeles själv på julafton (för då är det ju inte heller något annat speciellt...). En riktig namnsoppa, som ni hör. Jag har grubblat och haft sådan ångest över detta att jag, på riktigt, för ett tag sedan skrev ut namnändringsblanketter till Ludvig och Viktor. Dock blev jag hindrad av Niklas och mamma, och sedan fick det vara.

Så. Våra yngsta juveler har alltså varsin helt egen namnsdag (om Viktors kan du läsa här) och idag är det Ludvigs tur att firas. Ludvig Nils Oskar, en av de absolut vackraste, finaste och klokaste jag vet. Han som funderar, resonerar och har ett sätt att uttrycka sig som ibland får mig att häpna. Han med ibland (ofta) precis noll koll och med ett hejdundrande humör. Han med enorm uppfinningsrikedom och humor, trots den ringa åldern. Han med minerna, ansiktsuttrycken och tonfallen som får mig att skratta bara jag tänker på det. Han. Honom älskar jag. Och idag är det hans dag. Bara hans. 





Grattis min prins!

2 kommentarer:

  1. Jag har en John LUDVIG Ossian här hemma. Ludvig valde vi för vi tyckte om det och de andra två namnen är släktnamn. Dottern heter ELLA Annie Maiken och de två sista är släktnamn. Roligt med namn.

    Grattis till er prins!

    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Tack snälla. Ja jag såg att du också har en Ludvig. Jättefint namn, ja fina allihop! Vad rar du är som är inne i vrån och kommenterar., det värmer. Har haft en massa strul med kommentarer sedan jag flyttade hit, och tyvärr tror jag många har gett upp... Tack igen och må så gott! Kram

    SvaraRadera