måndag 2 april 2012

Fetapaket


Fick idén från ett Halv åtta-avsnitt en gång och sedan dess har den här lilla rätten varit av mina absoluta favoriter. Ni vet en sån där som man kan gå och drömma om och riktigt längta efter. Hela tiden.

Receptet går givetvis att variera beroende på vad man har hemma. Ibland tar jag allt, ibland bara några av ingredienserna. Rätten passar utmärkt som en mindre lunch eller som en förrätt.

Foliepaket med fetaost:

  • Fetaost (hur mycket beror lite på när/hur rätten ska ätas, är det förrätt brukar jag och Niklas dela på ett paket a´150 g).

  • Gul lök

  • Tomater

  • Oliver

  • Feferoni (kan någon förresten förklara för mig om det är någon skillnad på peperoni och feferoni eller om det bara är en uttalsgrej?)

  • Olivolja

  • Citron (lite rivet skal är supergott att ha på, har jag inte färsk citron hemma brukar jag slå två flugor i en smäll och använda olivolja med citronsmak)

  • Salt och peppar

  • Ev. lite vitlök (kan absolut uteslutas, har det bara ibland)

  • Gärna en kvist oregano, basilika eller likn.

Lägg fetabiten på ett folieark och fördela tillbehören ovanpå. Häll lite olja över och salta och peppra, vik sedan ihop paketet och tillaga i ugn ca 10-15 minuter. Lite bröd är gott till.


Smaklig måltid!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar