lördag 8 juli 2017

Min 40-årsfest - en resa vi sent glömmer!

Här kommer så ett inlägg om den. Ett rejält. ÄNTLIGEN! Utöver att fylla år på riktigt så har det har tagit några dagar att knåpa ihop det ska jag säga, och även att röja, plocka, städa och diska (det tar liksom aldrig slut), äta rester (inte de heller), titta på bilder och videoklipp, sms:a och prata med många av gästerna (det bästa jag vet efter en fest) samt åt att titta på och njuta av alla fina presenter. Är fortfarande alldeles uppfylld (och lätt mörbultad) efter den fantastiska dagen, kvällen och natten vi hade i lördags. Hade ju planerat och förberett festen i flera månader och med undantag från några småmissar, som mest bara jag vet om, så blev allt verkligen HELT perfekt och precis som jag drömt om! Så, var ska jag börja? 

Jag började tidigt spåna om lämpligt tema att ha på den kommande festen, och ganska snart kom jag in på att göra någon typ av resa tillsammans med mina gäster. Dels hade vi tidigare haft lösa planer på att göra en sådan grej på en personalfest och dels hade vi gjort en superhärlig flygresa med barnen i skolan. Jag blev också väldigt inspirerad av Remsan som haft en liknande 40-årsfest. Där tog jag många tips och idéer ifrån. 

När jag väl bestämt upplägg i stort var det dags att börja fundera på resmål. Eftersom jag älskar italiensk plockmat och ofta lagar den typen av rätter på mina bufféer, plus att jag direkt började gå igång på hur både enkelt och kul man skulle kunna få till ett Italientema fick det bli så. 

Sagt och gjort. Sakta men säkert växte alla detaljer fram och inköp och diverse förberedelser tog fart. Här snackar vi inte en lista eller två, utan ett helt drivedokument med olika kategorier. "Gäster", "Buffé", "Att köpa", "Att göra" osv. Så kul! Det mest angenäma besväret var att beställa hem italienska chiantivinflaskor med bast och sedan vara tvungna att dricka upp dem för att kunna göra fina ljusstakar. Det fixade vi galant :)


I mitten av maj skickades inbjudan ut, i form av en bokningsbekräftelse. Jag lekte med Google Translate för att få till ett bra namn på resebyrån och redan här började jag också skoja till det med bitmojis, som det senaste året (år efter många andra, jag vet, men ändå) blivit en fånig men kul grej mellan mig och lurkompisarna. Dessa fick sedan bli en röd tråd genom hela festen.




Snart började svar komma in. Älskar Google Translate :)




En vecka innan festen var det sedan dags att skicka ut biljetter till alla som anmält sig.


Eftersom vi hade sagt starttid från kl 17 och Boarding Time 17.45 hade vi inte riktigt någon aning om hur många, om ens några alls, som skulle dyka upp under den första stunden. Men tanken var att de som kom då skulle få hänga på vår flygplats i väntan på avgång och att jag faktiskt inte skulle vara med alls då. Dels ville jag köpa mig lite extra tid att fixa med det sista och dels ville jag inte visa min snygga utstyrsel. Istället fanns Patrik och Frida på plats för att förse resenärerna med flygöl/-vin och tilltugg. Efter en stund fanns även Niklas med och minglade runt, och han hjälpte också till med incheckning av presenter och blommor som började droppa in.



















Tyvärr blev flyget något försenat, men till slut fick alla resenärer bege sig till gate 40 och börja komma ombord på flight JL1977 mot Italien. Där togs de emot av kapten Lindstein med besättning, innan alla fick hitta sin flygstol och komma på plats.



För övrigt tycker jag att alla flygplan borde ha kristallkrona :)



















Givetvis hölls en ordentlig säkerhetsgenomgång innan start :)



Under flygresan serverade sedan kabinpersonalen diverse förfriskningar - öl, vin, Ramlösa och Coca Cola - samt jordnötter, chips och fläsksvålar.









Efter landning hälsade flygvärdinnan Amanda alla resenärer välkomna till Italien och berättade om temperatur, lokal tid etc. Hon informerade också om att gästerna på detta lågbudgetflyg var tvungna att ta med sig sina stolar när de gick av planet :)

Utanför togs alla emot av en festfin altan, italiensk musik samt en omsvidad värdinna och fick ett glas bubbel i handen. Sedan kunde festen börja på allvar. Och vilken fest sedan!!








Under kvällen som följde fick vi njuta av en italiensk buffé med en massa godsaker, gott vin och flera helt fantastiska sånger och tal. Jag satt verkligen och bara njöt, både av alla samtal, den fantastiska stämningen, skratten, all kärlek och inte minst av just talen. Jag gillar ju sådana.

Gästerna fick också under middagen samarbeta kring en uppgift om mig - att sätta ut ett antal stora och mindre stora livshändelse på en tidslinje över mina 40 små år på jorden.

























Och så lite chins, mitt i allt (på begäran, ska tilläggas)








Efter middagen och genomgång av resultat blev det så kaffe/thé och gästerna rekommenderades ett nyöppnat ställe med god gelato. Och gott var det! Dessutom blev det nu ännu fler tal, dels ett som min underbara LurLina (som tyvärr inte kunde vara med på hela festen utan endast kikade förbi en stund i början och sedan tog en fallskärm från flygplanet) lämnat och sagt att jag skulle läsa upp vid desserten och dels ställde sig Amanda upp och talade till sin lilla mamma. Och ni andra får ursäkta, men hon och hennes ord slog allt. Inte ett öga (definitivt inte mitt) var torrt.  Min tjej!!


Såå nöjd!









Inte klok någonstans, men alldeles alldeles underbar!











Något rörda och stolta föräldrar!




Vart kvällen tog vägen sedan vet jag inte riktigt, men timmarna gick hysteriskt snabbt. Vi pratade, skrattade, sjöng, dansade och åt vickningspizza och helt plötsligt var klockan halv fyra på morgonen.


Mina fina stolar som jag önskat mig och fick i present av Lindstein- och Erikssonklanen!
















Det var då jag visade att jag vet hur man avslutar en fest med besked, genom att dyka in i en sten med huvudet för. Note to self: Om man ska ställa sig upp och sjunga på en stol (till "Det gör ont" av alla jäkla låtar) se då till att inte välja en fällstol...


Skämt åsido, det gick bra. Ögonbrynet är sprucket och jag kommer få ett rejält ärr som minne av min 40-årsfest, men det är en världslig sak. Det hade kunnat gå BETYDLIGT värre och det är nog tankarna på det som varit värst så här i efteråt. Är fortfarande lite skärrad när jag tänker på det, även om jag också kan skratta åt eländet. Shit happens, nu har jag som sagt ett bestående minne av festen. Det, en herrejösses massa härliga bilder och alla fantastiskt fina presenter.

TACK ALLESAMMANS!!!













Ciao ciao Italia!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar