torsdag 13 december 2012

Underbara bountypraliner!

bild (5)


Den senaste tiden har jag kikat in lite då och då hos Saras delikatesser. En jättemysig blogg där jag hamnade av en slump när jag googlade julrecept för några veckor sedan.

I ett gammalt inlägg skriver Sara om "Bountypraliner" och benämner dem som det godaste godis hon gjort. Givetvis var jag tvungen att testa och ja, de är verkligen helt fantastiskt goda. Lite meckiga att göra, men väl värda besväret. Det största problemet nu är att inte bara äta upp alla i ett nafs...

Recept, ca 50 st:

  • 50 g smör

  • 1/2 dl sirap

  • 1/2 dl florsocker

  • 2 dl vispgrädde

  • 1 krm salt

  • 200 g (1 påse) kokos

  • 200 gram (minst!) choklad att doppa bollarna i

Blanda allt utom kokos i en kastrull och koka i runt 10 minuter, tills smeten börjar bli lite seg. Tillsätt kokosen. Låt smeten svalna något och rulla sedan små bollar och lägg på en tallrik/bricka. Ställ i frysen i ca 30 min. Smält valfri choklad och rulla/doppa bollarna i. Låt stelna. Förvaras kallt.


bild a

2 kommentarer: