lördag 14 november 2015

Om tvivlet. Och om övertygelsen.

Det finns dagar då jag vacklar. Då allt känns hopplöst och jag undrar vad allt är värt. Då jag är på väg att ge upp.

Vad spelar det för roll om jag benhårt kämpar för att alla mina barn, både de egna och eleverna, ska visa hänsyn och respekt mot varandra och andra. Vad hjälper det om jag lär dem att alla människor är lika mycket värda och uppmanar dem att inte döma, inte sprida rykten, inte tala illa om andra. Vad gör det för skillnad, när omvärlden ser ut som den gör, när sociala medier svämmar över av hat och ondska och och när många vuxna människor beter sig på rakt motsatt sätt mot det jag dagligen talar om. Är allt slit då förgäves? 

Nej. Jag vägrar tro det och innerst inne vet jag svaret. Det är där vi måste börja. I det lilla. Med barnen. Vår framtid. Om jag i mitt klassrum enträget gör mitt allra bästa, samtidigt som samma sak sker i tusentals andra klassrum runt om i hela landet. Om vi visar alla våra fina, kloka, fantastiska ungar att det är kärlek och respekt som är svaret och att det i slutändan är det goda som kommer segra. Då kommer det ju att bli så. Visst?



Viktigast av allt. Alltid.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar