fredag 11 juli 2014

Italienska minipizzor/-pajer med tomat



Här är receptet på de enkla och goda små minipizzorna (eller PAJERNA, som jag såg nu att det stod i receptet) jag lovade er. Vi blev bjudna på dessa under en plockmiddag hemma hos våra grannar för något år sedan och tyckte de var ursmarriga. Vi provade sedan att göra dem själva (gjorde om receptet lite) och bjöd på förra sommaren i Båstad. Mums!

Du behöver:

En rulle smördeg
200 gram philadelphiaost
1dl naturell yoghurt
Vitlök
Körsbärstomater
Basilika
olivolja
flingsalt och svartpeppar.

Gör så här:

Rulla ut smördegen och ta ut rundlar med hjälp av tex ett glas. I originalreceptet står det att rundlarna ska vara ca 11 cm i diameter, men jag tror vi gjorde dem något mindre (tänk ca 12 st på en rulle smördeg). När det gäller just plockmat, både som drinktilltugg och i en buffé, så föredrar jag munsbitar som inte är så jättestora och tar hellre fler istället :)
Blanda philadelphia med yoghurt och lite vitlök och bred/klicka ut i mitten på varje rundel. Lämna en remsa deg tom runtom. 
Klyv tomaterna och lägg en eller ett par halvor ovanpå ostguckan, Ringla över olivolja och strö över lite salt och peppar. Grädda i ugn ca 10 minuter och dekorera de färdiga pizzorna (ja ja, pajerna) med hackad basilika.



2 kommentarer:

  1. det lät gott, måste testas!
    Hoppas du är framme hos prinsarna nu och att ni får bättre väder än i går :)

    SvaraRadera
  2. Gör det! De är supergoda och, som sagt, jätteenkla att göra. Vi hade dem igår igen till drinken - mums!

    Ja nu är jag här och nu är nästan hela familjen samlad. Underbart!!

    SvaraRadera