onsdag 2 juli 2014

Goda snurror

Ännu en plock-/snacksrätt som är jordens enklaste. Min faster Anneli menar på att jag alltid säger att allt jag gör är så himla lätt, men det är faktiskt sant. Hatar matlagning som är krånglig och avancerad, sånt har jag varken tålamod, tid eller lust att hålla på med. 

Dessa snurror kan egentligen varieras i det oändliga. Här får ni de två varianter jag gjort på sistone - sådana med tapenade och sådana med lax och ädelost. Otroligt mumsiga båda två och, som sagt, busenkla att göra.

Som bas tar du färdig smördeg på rulle (kan någon förresten upplysa mig om vad det är för skillnad på mördeg och smördeg? Har aldrig förstått det och ingen jag frågar vet). Perfekt att ha hemma i kylen eller frysen och bara plocka fram när du vill fixa något lite snabbt (på tal om det ska jag även sedan tipsa om världens enklaste och godaste små minipajer/-pizzor. Påminn mig om det om jag skulle glömma!). Något som är urfiffigt är också att du hela tiden håller dig på papperet som degen är upprullad på, vilket gör att det blir minimalt med kladd (också det något jag värderar högt när det gäller matlagning) och efteråt är det bara att skrynkla ihop papperet och slänga det. Sweet!

Så här gör du tapenadesnurrorna:

Rulla ut degen och bred ut tapenade, färdig på burk eller hemmagjord, i ett tunt lager över plattan. Tänk kanelbullsbak, det är så hela principen är. Ha inte för mycket gucka, det blir lätt för blött då, och spara en liten remsa längst upp. Om du vill river du över lite parmesan över, det är smarrigt. Rulla sedan ihop degen till en rulle och skär i centimetertjocka skivor, ja just som kanelbullar. Lägg på plåt och tillaga i 200 grader i ca tio minuter. 




Om du istället vill göra snurror med lax och ädelost gör du så här:

Börja med att blanda ädelost, ca 150 g med 1-2 dl lätt creme fraiche. Rör så att det blir en slät kräm. Bred ut röran på smördegen och lägg sedan på skivor av kallrökt lax, ca 100 g. Rulla slutligen ihop, skär och grädda precis som den andra varianten. Klart. Gott. Njut.



Lycka till med dina snurror!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar