söndag 19 augusti 2012

Mmmm... Smultron!




Åh vad mysigt det är med en massa smultron i trädgården! Har dock fortfarande inte riktigt bestämt mig huruvida det var en bra eller dålig idé att sätta plantorna i blomsterrabatten. Än så länge är jag jättenöjd, de växer så fint som kantväxter och passar riktigt bra ihop med de övriga blommorna, men risken är ju att de tar över alldeles... Kanske bättre att ha ett renodlat smultronland? Ja ja, vi får se. Hur som helst är det härligt för Ludvig och Viktor (och även för oss andra så klart) att få gå på jakt efter de söta, röda bären bland alla blad.

I bakgrunden syns också mina nya kärlekar i rabatten som jag nu, med hjälp av Emma (hon är bra hon), har fått veta är doftliljor. Namnet kändes inte alls bekant först, men efter att ha fått läsa det latinska namnet, Gladiolus callianthus, föll polletten ner. Ja just det, det var ju därför jag köpte de där knölarna på trädgårdsmässan i våras. Gladiolus. Så typiskt mig att ha köpt något bara sådär och sedan inte minnas vare sig vad det är eller hur jag ska sköta dem. Nu vet jag. Uppgrävning och övervintring it is. Spännande!

Så vackra och med ljuvlig doft.

Doftliljor så klart :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar