torsdag 19 juli 2012

Bäst just nu - Hammarbyserien

Sommarens läsning. Har gått och blivit helt frälst i dessa böcker av Carin Gerhardsen. Hittills har jag hunnit plöja de tre första delarna - på bara några få dagar (nätter). Den första boken, Pepparkakshuset, tyckte jag var bra och gripande om än något spretig, men sedan har jag fastnat allt mer. Redan under Mamma, pappa, barn var det kört. Det är ganska svarta och jobbiga berättelser, dels själva fallen som böckerna handlar om men även de många sidospåren om de olika huvudkaraktärerna. Dock är just dessa väldigt intressanta och spännande att följa och gör att man genast vill läsa nästa bok.

Idag sträckläste jag ut del tre,  Vyssan lull, med tårarna rinnandes längs kinderna. Något som dock var lite kul var att en av huvudpersonerna på slutet rörde sig över skolgården på just min arbetsplats på väg till en adress alldeles nära skolan. Dessa Stockholmsskildringar ger verkligen en extra krydda till böckerna.

Nu kan jag knappt vänta tills jag får kasta mig över den fjärde boken i serien. Dessutom läste jag precis nu att en femte bok just kommit ut, så då behöver jag inte ha separationsångest riktigt ännu. Sen vete sjutton hur det ska gå..

I morgon vet jag en som rusar och köper del fyra - Helgonet. Förutom att jag ser fram emot att få läsa vidare om Conny Sjöberg, Petra Westman, Jamal Hamad och alla de andra så vet jag att den kommer utspela sig i våra kvarter i Älsvsjö med början på Långbro Värdshus. Spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar