fredag 1 juni 2012

Superfräsch och god coleslaw


Har aldrig tidigare gjort egen coleslaw men har länge varit sugen på att göra det. Det är ju så gott! Gillar i och för sig den "majonnäsiga" sorten också, men när min hälsosamme bror tipsade om denna lite nyttigare variant var jag ju så klart tvungen att testa. Och jisses så bra den blev. Jättegod! Krämig, krispig och fräsch, helt enkelt perfekt. Denna gör vi garanterat om många gånger!

Recept (från Amelia):

  • 1/4 strimlat vitkålshuvud

  • 2 1/2 dl matyoghurt

  • 2-3 tsk wasabi

  • salt och peppar

  • 2 msk socker (undrar om det behövs så mycket? Ska testa mig fram!)

  • 2 rivna morötter

  • 1 rivet äpple (om man vill. Vi skippade givetvis det pga min allergi)

Blanda vitkålen med två msk salt och låt dra en timme för att mjukna (jag lät den ligga betydligt kortare tid än så och det gick finfint). Blanda under tiden yoghurt, wasabi, salt, peppar och socker. När vitkålen är mjuk sköljer du den ordentligt och blandar den med guckan och morötterna samt ev äpple.

Mums!

2 kommentarer: